onsdag 3. september 2008

Analyse av reklame

Analyse av reklame


Ica sine reklamer kjenner så og si alle til. Ica kom opp med et reklame konsept hvor de lagde reklamene sine som en serier. Under reklamene kommer det opp tilbud på varer. Hver reklame har en egen handling, og handlingene henger sammen fra gang til gang.
Jeg valgte å analysere reklamen om da ICA-personene har karaoke i butikken. Jeg valgte den fordi den er tragisk. Gunnar, Tove, Tor Einar, Marius, Maria og Lars er hoved personene i hver reklamene.
I reklamen går Tove, Tor Einar, Lars og Marius inn på kontoret til Gunnar som er butikksjefen. De foreslår til Gunnar at de kan ha karaokedag i butikken. Etter mye om og men går han med på det. Både kunder og ansatte går opp på den lille scenen og synger "ICA-sangen".
Til slutt blir butikksjefen Gunnar "heiet" opp på scenen. Han begynner å synge og til slutt tar han av. Personene i butikken går pga Gunnar's falske stemme.
Reklamen forteller oss at ICA har billige kvalitetsvarer og noe for en hver smak. Budskapet kommer igjennom ved hjelp av en sang. I reklamefilmen ser vi det som skal være et vanlig arbeidsmiljø i en dagligvarebutikk. Personene i reklamefilmen er nesten bare glade. Butikklokalet ble brukt til "karaokefesten". Lysene i butikken er dempet. De har skaffet små lyskastere i rødt og grønt, en discokule som henger i taket og en lysende discokule som er laget av plast. De har en karaokemaskin med mikrofoner til.
I reklamen kommer budskapet om billige kvalitetsvarer frem. Ved at alle butikkansatte alltid er glade i reklamen prøver de å få innbilt reklameseerne at det er kun service innstilte ansatte i ICA-butikkene.
Man ser også at alle kundene i butikken er glade gjennom hele reklamen. Ved dette prøver de å vise at alle kunder er fornøyde med varene og sevicen.
En ser i reklamen at Gunnar er sjefen.
Jeg syntes at reklamen ble sjarmerende fordi den var så dårlig. Det jeg mener med dårlig er at sangen de hadde laget var litt amatøraktig. Det var veldig lett å se de budskapene de ville få fram, men dessverre har jeg aldri opplevd noe god service eller kun glade butikkansatte i noen av ICAs butikker før. Jeg tror at det ikke er en eneste person som tror på det som var i reklamen, med mindre en aldri har vært i en ICA-butikk før. Jeg synes det blir litt for dumt med disco i en dagligvarebutikk. Jeg tror det skjer like ofte som hester flyr.

Ingen kommentarer: